PERMAINAN BAHASA

Terima kasih kepada Mohamed Naim Daipi (www.saujana.sg)

BENTUK KATA 1

KATA BERSILANG 1       JAWAPAN KATA BERSILANG 1

KATA BERSILANG 2       JAWAPAN KATA BERSILANG 2

KATA BERSILANG 3       JAWAPAN KATA BERSILANG 3

KATA BERSILANG 4       JAWAPAN KATA BERSILANG 4

KATA BERSILANG 5       JAWAPAN KATA BERSILANG 5

KATA BERSILANG 6       JAWAPAN KATA BERSILANG 6

KATA BERSILANG 7       JAWAPAN KATA BERSILANG 7

KATA BERSILANG 8       JAWAPAN KATA BERSILANG 8

———————————————————————–

MENANGGA KATA

TEKNIK MAIN SAMBIL BELAJAR

———————————————————————–

TEKA SINONIM A

TEKA SINONIM B

TEKA SINONIM C

TEKA SINONIM D

TEKA SINONIM E

TEKA SINONIM F

———————————————————————–

TEKA KATA 1

TEKA KATA 2

TEKA KATA 3

TEKA KATA 4

TEKA KATA 5

TEKA KATA 6

———————————————————————-

SISIP VOKAL 1

SISIP VOKAL 2

SISIP VOKAL 3

SISIP VOKAL 4

SISIP VOKAL 5

SISIP VOKAL 6

———————————————————————–

UNTUK SEKOLAH RENDAH:

TEKI 1

TEKI 2

TEKI 3

TEKI 4

TEKI 5

TEKI 6

TEKI 7

———————————————————————-

sisip suku kata

———————————————————————-

SILANG SINONIM 1

SILANG SINONIM 2

SILANG SINONIM 3

SILANG SINONIM 4

SILANG SINONIM 5

SILANG SINONIM 6

SILANG SINONIM 7

SILANG SINONIM 8

SILANG SINONIM 9

SILANG SINONIM 10

SILANG SINONIM 11

SILANG SINONIM 12

SILANG SINONIM 13

SILANG SINONIM 14

SILANG SINONIM 15

———————————————————————–

ATUR SINONIM

AWAL KATA

BENTUK KATA 1

bentuk kata 2

DELAPAN KEKATA

ganda huruf

jejak kata

———————————————————————-

LINGKARAN KEKATA 1

LINGKARAN KEKATA 2

LINGKARAN KEKATA 3

LINGKARAN KEKATA 4

LINGKARAN KEKATA 5

LINGKARAN KEKATA 6

LINGKARAN KEKATA 7

LINGKARAN KEKATA 8

LINGKARAN KEKATA 9

LINGKARAN KEKATA 10

LINGKARAN KEKATA 11

LINGKARAN KEKATA 12

LINGKARAN KEKATA 13

LINGKARAN KEKATA 14

LINGKARAN KEKATA 15

———————————————————————-

171 thoughts on “PERMAINAN BAHASA

  1. Rahim Affandi

    Terima kasih kepada GC

    Koleksi cikgu sangat berharga dan sangat membantu dalam proses P&P. Semoga anda terus cemerlang.

    1. MADINAH BT BUJANG .

      koleksi cikgu sangat menarik dan membantu memberi idea kepada saya untuk menjadikan pdp bahasa saya lebih menarik dan mencabar.Terima kasih.

      1. toiyibah

        terima kasih banyak.Allah yang dapat membalas ilmu menjana minda hasil karya tuan.izinkan kami memperluaskan idea tuan ini dalam p n p demi anak bangsa.Tuan diberi kehebatan menjadi model ilmuan terbilang menepati pnp zaman ni.syukur sangat2 kpd Allah krn tuan sudi berkongsi ilmu…

  2. azamya

    terima kasih ckgu….amat berguna untuk p &p saya…erm ckgu….saya nak tanya, sama ada cikgu ada mempunyai bahan untuk diajarkan kepada pelajar sekolah menengah rendah yang tidak pandai membaca terutamanya kepada pelajar bukan berbangsa Melayu…

  3. emin

    Selamat dan Salam tuan guru.. Permainan bahasa ini sungguh membantu dlm p&p saya.. saya ingin mengongsikan laman tuan guru ini di dalam pembentang saya nanti dlm kongsisama perkembangan staff di sekolah tempat saya mengajar. Saya rasa berbesar hati andai sekiranya tuan guru memberikan sedikit sebanyak infomasi mengenai permainan bahasa seperti kelebihannya, kelemahannya atau takrif serta tujuan permainan bahasa ini digunakan dlm p&p.. Terima kasih..

  4. syuhaibah

    sebagai seorang guru baru, saya memerlukan idea2 utk mjadikan P&P lebih menarik. bahan2 yg tuan sediakan ini amat membantu. terima kasih.

  5. toiyibah

    semua paparan web ini amat baik buat saya.sdh lama sy mencari.skarang baru saya seronok mngajar krn amat mmbantu dlm pnp saya. Alhamdulillah ya Allah

  6. toiyibah

    maaf banyak,nak tanya boleh tak tolong buat pelajaran jawi sperti laman bahasa?.saya mendoakan tuan pasti dapat buat dengan kebijaksanaan tuan yg telah dianugerahkan Allah.

  7. nadia

    terima kasih cikgu…saya bakal guru dan saya ambil bahan cikgu sbg bbm pnp utk kajian tindakan saya…mudah2an segala urusan cikgu dipermudahkan sbb bahan ini sgt membantu saya dalam penambahan kosa kata pelajar…

  8. Lena

    Terima kasih kepada Cikgu Mohd. Naim, kalau boleh adakan pelajaran membina ayat dengan mengunakan Kata Adjektiv, Kata Sendi, Kata Nama Khas dan Kata Berhubung; permainan bahasa sungguh membantu semasa pengajaran Bahasa Melayu.

  9. Cikgu Azmi

    salam mohon izin berkongsi permainan bahasa dengan anak-anak didik.Tahniah cikgu,semoga berpeluang bertemu cikgu suatu hari nanti.

  10. norriza

    saya sungguh teruja dengan koleksi permainan ini. Sudah agak lama saya tercari-cari bahan yang boleh memberi kelainan kepada murid-murid. Saya mohon izin untuk menggunakannya.

  11. nor asiah ismail

    Asalamulaikum,salam AIDILFITRI. berbanyak terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu,permainan bahasa banyak membantu dalam p&p saya.Hanya Allah S.W.T yang dapat membalasnya.Teruskan usaha tuan semoga menjadi insan terbaik dunia dan akhirat serta dipermudahkan segala urusan dunia akhirat.

  12. cikgu jamil

    Assalamualaikum dan terima kasih cikgu atas tunjuk ajar dan bahan yang cikgu sediakan. bahan-bahan ini amat berguna bagi saya yang baru mengajar bahasa setelah sekian lama berkecimpung sebagai guru. alhamdulillah sedikit sebanyak dapat membantu saya dalam PdP saya. mohon untuk share bahan cikgu semasa menjalankan aktiviti didalam kelas.

  13. Cikgu Din

    T.kasih byk cikgu.Usaha cikgu dalam membangunkan laman permainan bahasa ini amat saya hargai.Kini saya boleh mempelbagaikan aktiviti dalam p&p saya.

  14. RUZANA

    Terima kasih kepada tuan. saya minta izin gunakan bahan permainan bahasa ini untuk pelajar-pelajar saya. Bahan ini sangat membantu….tq….:)

  15. CIKGU MASWIRA P.Remis

    Terima kasih cikgu, laman sesawang ini dapat membantu saya dalam PdP dan aktiviti Persatuan Bahasa Melayu. Mohon izin untuk menggunakannya.

  16. Cikgu Rosidah

    Terima kasih, permainan bahasa ini amat berfaedah dalam p & p saya. moga bertambah idea baru.harap cikgu terus berjaya. TQ …….

  17. Hj. Maskuri Rosman

    Salam sejahtera untuk Cikgu Samsudin. Terima kasih kerana terjumpa blog cikgu yang amat bermanfaat ini. Sekian lama kebuntuan, baharulah ada sinar menerjah kanta mata meneroka laman yang penuh ilmu ini. Izinkan saya menumpang gunasama bahan cikgu tersebut.

  18. Saya mohon izin utk mengunakan bahan ini dan terima kasih tidak terhingga kerana dgn adanya bahan ini memudahkan saya melakasanakan aktiviti Panitia BM…. Terima kasih banyak2 dan semoga Allah memberikan segala kebaikan kpd saudara…

  19. norilhal bin haji ali

    Terima kasih kpd tuan punya laman. Memang amat berguna kpd guru2 bahasa spt saya.semoga ALLAH melimpahruahkan rahmat ke atas usaha tuan yg murni ini.

  20. Azlina aMN

    Terima kasih atas laman ini. Semoga cikgu akan terus menghasilkan permainan bahasa. Allah juga yang akan membalas jasa cikgu kepada kami, pelayar laman ini.

  21. Terima kasih sebab buat yang berinformasi ini. Menarik dan kreatif sangat. Tahniah.Saya cedok beberapa aktiviti ya untuk murid2 saya. Sesekali buat pdp menarik, pasti murid2 terkenang sampai bertahun. Rasa lapang dada kalau murid gembira waktu belajar.

  22. Ummi

    Alhamdulilah..
    sy ambil jgak dr laman Mohd Naim…. cetak sehelai2 berwarna… laminate…. dan jadi bbm sy… terima kasih atas perkongsian….

  23. Ummi

    Yang penting ialah kreativiti… kesungguhan dan keinginan mencuba…
    P d P yang berkesan ialah kelainan yang kita laksanakan untuk menarik minat, memusatkan minat dan mengekalkan minat…

  24. suriati binti sabari

    Izinkan saya nak guna bahan tuan ini untuk aktiviti lepas UPSR…mesti murid suka dan tidak bosan…Terima kasih banyak ye….Semoga kehidupan tuan dilimpahi rahmat Allah hendaknya …aminnn…

    1. nilam

      Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan idea yang sungguh menyeronokkan untuk pelajar. Izinkan saya gunakan bahan ini untuk aktiviti upsr… Semoga Allah membalas jasa baik tuan dan hidup dilimpahi rahmat Allah… Amin.

  25. Normala Abdul Razak

    Bahan yang ada ni sangat berharga dan bermanfaat. Jutaan terima kasih dengan perkongsian ini, semoga tuan empunya dimurahkan rezeki dikurnikan keselamatan di mana saja berada. Aminn

  26. Terima kasih atas bahan-bahan yang dimuatkan dalam laman ini. Permainan bahasa ini sangat membantu saya dalam pengisian aktiviti selepas UPSR. Semoga cikgu terus diberi kelapangan dan kemudahan untuk memperbanyak lagi bahan.

  27. Cikgu Ismail

    Terima kasih kerana berkongsi ilmu di alam maya. Mohon kebenaran untuk dikongsi bersama anak didik. Semoga tuan dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang baik. amin….

  28. ayu

    Terima kasih cikgu,sgt2 brguna bhn yg dikongsikan ni….cikgu mmg kreatif. Thniah..mohon izin mnggunakn bhn ini utk pameran bahasa di sek serta prtndingan bln bahasa

  29. roziahsktt

    terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu…izinkan saya menggunakan bahan ini untuk anak-anak didik saya. semoga tuan bahagia dunia akhirat

  30. MOGONA CHINNIAH

    Ribuan terima kasih kepada En.Mohamed Naim Daipi kerana Laman permainan bahasa yang Encik cipta ini banyak membantu saya dalam P&p saya.Teruskanlah usaha Encik ini pada masa dating nanti.Terima kasih.

  31. rabieah

    terima kasih cikgu….semoga idea yg kreatif ini dapat membuka minda saya untuk lebih kreatif semasa dlm pnp mahupun aktiviti kelab

  32. zue

    Terima kasih cikgu…. bahan cikgu sangat berguna kepada anak-anak murid saya.
    Izinkan saya menggunakannya….semoga Allah memberkati usaha cikgu.

  33. hayta

    terima kasih atas cadangan dan idea yg dikongsi.. mg ilmu g dimanfaatkan diberkati Allah hendakNya.. amin.. Terima Ksasih🙂

  34. nurul badar

    bahan yang dikongsikan sangat membantu saya dan rakan2 di sekolah..semoga cikgu dilimpahi dengan rezeki yang halal sepanjang usia cikgu

  35. lizah

    cikgu telah mengamalkan 3 perkara yang ditinggalkan oleh anak Adam. Tahniah cikgu. Semoga amal cikgu ini diterima oleh Allah sebagai satu ibadah. Aminnnn.

  36. Fadilah Samaron

    TERIMA KASIH,SAYA GUNAKAN MODEL CIKGU DALAM AKTIVITI KELAB BAHASA MALAYSIA SEBAB SAYA BUKAN GURU BAHASA MALAYSIA JADI SAYA TAK TAHU NAK BUAT AKTIVITI YANG MENYERONOKKAN MURID…

  37. Puan Siti

    Assalamualaikum cikgu, Saya mohon kebenaran gunakan bahan ini sebagai contoh permainan bahasa dalam bengkel MBM anjuran jabatan saya. Terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan cikgu.
    Selamat Hari Guru.

  38. WONG MAKUS

    Salam 1 Malaysia Cikgu Mohamed Naim Daipi atas perkongsian permainan bahasa dalam P & P Bahasa Melayu. Saya Wong dari Sarawak sebelum ini tidak memahami apa aktiviti yang melibatkan permainan bahasa dalam Bahasa Melayu. Adakah cikgu mempunyai contoh aktiviti yang melibatkan Pantun dalam permainan Bahasa. Tq

  39. Salam. Terima kasih cikgu kerana banyak bahan yang dapat membantu saya dalam PdP BM di kelas saya. Permainan bahasa dari Blog cikgu banyak membantu murid-murid saya yang lemah. Terima kasih sekali lagi.

  40. Guru BM

    Terima kasih atas perkongsian ilmu dan bahan ini. Amat praktikal dan menyeronokkan terutama pembelajaran semasa bulan Ramadhan.. =)

  41. Haziq

    Assalamualaikum, saya mohon perkongsian bahan ilmu bagi anak didik saya..semoga Allah membalas jasa baik dan usaha murni tuan..

  42. cikgu masliza

    Assalamualaikum cikgu. Blog tuan sangat2 membantu. Semoga jasa baik tuan ini dirahmati Allah hendaknya. Moga blog ini akan sentiasa kekal sepanjang masa. Terima kasih.

  43. Pingback: Permainan - Food Recipe

  44. rosnita

    Baru melayari blog tuan…sy mencari aktiviti panitia bm thn 2015, melihat permainan bhs tuan, sy amat tertarik…sy akan gunakan utk aktiviti panitia…mudahan memberi manfaat kpd anak2 didik di sekolah sy…tuan amat kreatif…

  45. noor hawa

    assalamualaikum cikgu, terima kasih kerana sudi berkongsi, izikan saya menggunakan bahan yang ada untuk persatuan bahasa melayu di sekolah saya, terima kasih cikgu

  46. KHAIRUL

    ALHAMDULILLAH…. PERKONGSIAN YANG AMAT MEMBERI MANFAAT….. SEMOGA PENGAKHIRAN NANTI BERAKHIR DENGAN SESUATU YANG TERINDAH. .. INSYA-ALLAH…

  47. norlaily

    Assalamualaikum , tahniah permainan bahasa cikgu amat menarik. Saya mohon guna dapatan dari blog cikgu untuk kajian tindakan saya.Terima kasih

  48. Thila

    Terima kasih tuan!. Saya berminat untuk menggunakan info dari laman tuan sebagai latihan tambahan untuk murid saya. Tuan di mana saya boleh dapatkan sebuah kamus yang bagus?. Saya dah puas cari di MPH & Popular dan semua kamus adalah dwibahasa.

  49. Yazeed said

    Harap sedekahkan Al-Fatihah keatas mendiang Mohd Noh Daipi. Bahan Kat atas tu pun takkan ada tanpa sifat murah hati Allahyarham

  50. amatroslan

    semoga Allah merahmati usaha murni tuan. Alhamdulillah,kerana memudahkan tugas semua guru. semua murid akan dapat manfaat dari usaha tuan ini. amin

  51. LIZA

    MOHON KONGSI ILIMU PERMAINAN BAHASA INI, TUAN. SAYA HENDAK GUNAKAN UNTUK MURID MURID SAYA. MOHON HALALKAN ILMU YANG SAYA PEROLEHI INI.

  52. ning

    assalamualaikum cikgu, terima kasih atas perkongsian ini, izikan saya menggunakan bahan yang ada untuk persatuan bahasa melayu di sekolah saya, terima kasih cikgu.

    1. erni manja

      terima kasih cikgu…di waktu buntu menjalankan aktiviti bahasa melayu… ilmu cikgu sgt membantu.smg Allah dapat membalas jasa cikgu kerana perkongsian yang tidak ternilai harganya ini.

  53. dayang ku shahliza

    ASSALAMMUALAIKUM TUAN. SAYA MEMINTA IZIN GUNAKAN BAHAN-BAHAN TUAN DI LAMAN INI BAGI TUJUAN PENGAJARAN. TERIMA KASIH KERANA MEMBUAT BLOG INI. SANGAT MEMUDAHKAN SAYA YANG SEDANG MENCARI BAHAN MENARIK UNTUK MEMBERI KELAINAN DALAM TEKNIK PENGAJARAN DALAM KELAS.

  54. Terima kasih untuk semua permainan bahasa ini.
    Sangat bagus dan menyeronokkan.
    Semoga anda berbahagia atas perkongsian ini.
    Halalkan ya, saya guna untuk P&P saya..🙂

  55. Wani

    terima kasih cikgu natas perkongsian yang sangat berguna. saya mohon izin untuk share material ini. terima kasih as salam

  56. cikgu

    Terima kasih cikgu di atas perkongsian yang sangat hebat ini dan sangat membantu saya dalam P&P….pelajar saya pun seronok bila saya guna bahan cikgu….saya doakan cikgu dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki dan Allah s.w.t. memudahkan urusan cikgu….

  57. cikgu

    terima kasih di atas perkongsian yang sangat hebat ini….sangat membantu saya dalam P&P…saya doakan hidup cikgu sentiasa dirahmati olehNya dan segala urusan cikgu dipermudahkan….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s