TATABAHASA

NOTA LENGKAP TATABAHASA:

MODUL 1- KATA GANTI NAMA DIRI

MODUL 2 – KATA GANTI NAMA DIRI SINGKAT

MODUL 3 – KATA BILANGAN

MODUL 4 – KATA PENGUAT

MODUL 5 – DARJAH PENGHABISAN

MODUL 6 – KATA NAFI

MODUL 7 – KATA PEMERI

MODUL 8 -KATA PERINTAH

MODUL 9 – KATA MAJMUK

MODUL 10 – KATA PARTIKEL

MODUL 11- KESILAPAN EJAAN (KATA)

MODUL 12 – KESILAPAN EJAAN (KATA MAJMUK)

MODUL 13 – KESILAPAN EJAAN (IMBUHAN PINJAMAN)

——————————————————————————————————————————

TOPIK 1 – AYAT TUNGGAL

TOPIK 2 – SUSUNAN AYAT SONGSANG

TOPIK 3 – AYAT PASIF

TOPIK 4 – KATA MAJMUK

TOPIK 5 – IMBUHAN ‘meN-…-kan’ DAN ‘meN-…-i’

TOPIK 6 – KATA BANTU

TOPIK 7 – KATA ADJEKTIF

TOPIK 8 – FUNGSI -NYA DALAM AYATdoc

TOPIK 9 – KATA KERJA

TOPIK 10 – PASANGAN KATA MENGELIRUKAN

TOPIK 11- KESALAHAN STRUKTUR AYAT

PERIBAHASA – BERIKUT MERUPAKAN PERIBAHASA YANG TERDAPAT DALAM BUKU TEKS TINGKATAN 4 DAN TINGKATAN 5 – PERIBAHASA

203 responses

  1. Tahniah, cikgu kerana berjaya menghasilkan laman bahasa yang begitu bagus untuk kegunaan semua guru bahasa. diharapkan agar cikgu dapat menambah baik laman ini.

    1. BIASELATU

    2. penanaman taugeh…. betol ke salah

  2. terima kasih atas perkongsian

  3. terdapat banyak info di sini

  4. Puan Izanie Ayza bt Ayub | Reply

    Salam….
    saya ialah seorang guru GSTT. Telah berpengalaman mengajar lebih kurang 4 tahun. Sebelum ini di beri amanah mengajar B.Melayu ting. Peralihan. Tetapi untuk tahun ini, saya telah diarahkan untuk mengajar B.Melayu tingkatan 1 dan 2 bagi kelas sederhana ke lemah. Saya sangat berharap tuan dapat memberikan saya panduan serta beberapa modul yg boleh digunakan di dalam kelas terutama bagi pelajar di kelas kategori lemah. Terima kasih atas bantuan tuan

  5. assalamualaikum..

    terima kasih cikgu kerana berkongsi ilmu..banyak manfaat yang saya perolehi..saya merupakan guru baru lepasan DPLI dan perkongsian ilmu cikgu memberi panduan kepada saya.

    terima kasih.

  6. LAMAN WEB YANG SUNGGUH MUDAH UNTUK MENGUSAI TATABAHASA BM TERIMA KASIH

  7. just want 2 say Thank you very much…

  8. Nota2 ini sangat berfaedah kpd pelajar yg masih kurang arif dalam aspek tatabahasa. Terima kasih kerana sudi berkongsi nota2 ini. Memang banyak membantu semasa proses P&P BM.

  9. akum cikgu…terima kasih kerana bersusah payah cikgu menyiapkan nota dan latihan di blog cikgu…..saya sebagai guru bukan opsyen bm amat bersyukur kerana nota cikgu amat membantu saya.

  10. Maaf cikgu, saya telah mengambil info tatabahasa. Mohon keizinan perkongsian ilmu.

  11. Satu lagi…..saya sering melawati web ini utk mencari bahan p&p. Walaupn saya mengajar di sek rendah tp info yg dipaparkn memberi inspirasi kpd saya. Tahniah dan terima kasih

  12. terima kasih cikgu .

  13. terima kasih tambah amal ya..

  14. Terima kasih yg tak terhingga atas segala bahan yg dpt saya manfaatkan. Moga usaha murni cikgu mendapat ganjaran pahala yg berpanjangan selagi kami menggunakannya.

    1. Sama-sama. Insya-Allah.

    2. Assalamualaikum ….saya ingin memohon keizinan menggunakan info ini.

  15. salam…sgt berterima kasih pd cikgu krn sudi berkongsi ilmu…sy org baru dalam mengajar BM..sy nk mntk izin dr cikgu tuk mengambil bahan yg cikgu bg kt sini..sgt berguna bg sy..jutaan terima kasih sy ucapkan

    1. Terima kasih. Silakan cikgu, semua bahan dalam laman bahasa untuk dikongsi oleh semua.

      1. Salam… Terima kasih kerana informasi yang mendalam dan kemas.

      2. salaam cikgu.. terima atas kebenaran muat turun bahan

  16. salam…terima kasih ckgu….semoga cikgu terus menjadi cikgu yang unggul…semua bahan cikgu amat berguna

  17. terima kasih atas perkongsian cikgu. halalkan ilmu ini…

  18. Salam, suka sngt blog nie. ada banyak nota-nota kat sini. :) Terima KAsih Cikgu !

  19. Tahniah cikgu atas usaha murni ini. Terima kasih.

  20. Izinkan saya guna bahan untuk membantu pelajar.. semoga usaha cg diberi ganjaran oleh Nya.

  21. salam.hebatnya cikgu..lengkap dan menarik bbm utk t2.untung la anak didik ckgu.minta izin kongsi ilmu ni yea.tq

  22. salam sejahtera.saya guru pelatih sedang menjalani latihan mengajar. Mohon izin menggunakan bahan cikgu untuk panduan saya mengajar bahasa melayu tingkatan 2.Terima kasih cikgu.

  23. Mohon izin untuk dikongsi bersama-sama anak2 didik saya. Tq

  24. Salam. Saya mohon kongsi nota cikgu untuk pelajar saya. Terima kasih yang tak terhingga. Nota yang ringkas tapi padat. Tahniah.

    1. Semua bahan yang ada saya ingin kongsikan dengan anda semua…

  25. Assalamualaikum… saya mohon izin untuk menggunakan bahan ini bersama-sama anak murid saya…

    1. Waalaikummussalam cik siti. Ambillah apa-apa yang boleh diambil…

  26. Assalamualaikum..sy mohon kongsi nota cikgu dengan pelajar saya. laman cikgu bnyk membantu sy sbgai guru yg baru posting. tahniah..t.kasih…

  27. Terima kasih banyak2 cikgu kerana berkongsi ilmu. Nota cikgu sangat membantu saya & anak murid.Tqvm.

  28. nik rosilawati | Reply

    mohon izin dan halalkan semua ilmu dalam laman ni ya cikgu…tq

  29. siti noor azariyah | Reply

    Asalamualaikum tuan. Mohon keizinan untuk menggunakan bahan-bahan dalam PdP saya. Bahan-bahan ini banyak membantu saya yang bukan opsyen bahasa dalam proses PdP. Mohon izin ye..

    1. Waalaikummussalam. Silakan..

  30. Hayati Mohamad | Reply

    T.Kasih kerana nota-nota cikgu menjadikan saya guru yang boleh menyebarkan ilmu dengan lebih bermakna. Mohon izin menggunakan modul-modul ini untuk anak-anak didik saya

  31. Pn. Aniyah Johari | Reply

    Terima kasih kepada cikgu kerana lamanbahasa ini banyak emmberi manfaat kepada saya sebagai tenaga pengajar mata pelajaran bahasa Melayu.

  32. Salam, saya suka blog ni tersusun n banyak info. Pohon nak ambil seikit bahan utk asigment saya? Bolehkan, semoga cikgu diberkati.

  33. Terima kasih kerana mengambil bahan daripada blog tuan…………

  34. salam cgu.. sya minta kebenaran save bhn dlm blog ni ya?.. tq

  35. Tahniah cikgu:-) laman cikgu sangat bermanfaat.

  36. salam cikgu. boleh saya gunakan nota cikgu sebagai rujukan. Saya akan menduduki peperiksaan SPM tahun ni. Doakan sya cikgu. Terima kasih

  37. alhamdulillah jmpa gak apa yg yg saya cari selama ni.. minta izin utk dicopy.. semoga hidup ckg dilidungi Allah sentiasa..

  38. salam… terima kasih cikgu kerana memudahkan guru2 bukan opsyen khususnya untuk memahami sukatan2 tatabahasa ini. Modul ni mudah difahami. saya yakin pelajar saya akan cemerlang selepas ini. Izinkan saya mengambilnya untuk p&p saya. terima kasih cikgu moga dimurahkan rezeki cikgu.

  39. Assalamualaikum saudara. Salam perkenalan daripada saya Mohd Hata Abu Bakar GC Bahasa Melayu DG 48 sekolah rendah di Selangor. Tahniah atas kesungguhan dan kesediaan saudara untuk berkongsi ilmu di laman sesawang. ini dengan guru-guru.

    1. Waalaikumussalam, terima kasih juga kepada saudara kerana sudi melayari laman bahasa.
      BAHASA JIWA BANGSA.

  40. ERIC TING NGEE KWANG | Reply

    Salam 1Malaysia kepada semua pengunjung lawanbahasa ini. Terlebih dahulu, jutaan terima kasih buat CIKGU SAMSUDIN SARIF atas jasa baik beliau menyediakan bahan-bahan BM dalam laman ini. Ternyata segala bahan yang dimuat dalam laman ini sangat bermanfaat buat saya. Akan tetapi, semoga Cikgu dapat berkongsi maklumat tentang FRASA GRAMATIS DALAM KALANGAN…. agar pelajar-pelajar saya dan secara amnya berupaya memperoleh keputusan yang lebih cemerlang pada tahun ini. Sekian terima kasih….

  41. ERIC TING NGEE KWANG | Reply

    Wahai Cikgu Samsudin Sarif,
    Saya ada sedikit kekeliruan tentang tatabahasa (Imbuhan) seperti yang dinyatakan di bawah:

    Teori:
    MELANTIK = PELANTIKAN ( / )
    BERLANTIK = PERLANTIKAN ( x ) sebab tiada entri ini dalam Kamus Dewan

    Kekeliruan:
    PELABUHAN ( / ) = MELABUH ( / )
    PERLABUHAN ( x ) = BERLABUH ( / ) Soalnya, kenapa perlabuhan tiada dalam Kamus Dewan sedangkan perkataan ‘BERLABUH’ ada dalam Kamus Dewan? Maksud saya di sini, seolah-olah penggunaan teori di atas adalah tidak tepat………… Harap mendapat tunjur ajar yang mendalam. Terima kasih cikgu………

    1. Terima kasih Eric,

      ‘Teori’ yg anda maksudkan itu tidak boleh digunakan untuk semua perkataan. Perkataan ‘pelabuhan’ merupakan kata nama dan tidak boleh menggunakan ‘teori’ ini. Sebab itulah perkataan ‘perlabuhan’ tidak terdapat dalam kamus dewan.

  42. Terima kasih cikgu atas perkongsian ilmu ini. Mohon ilmu ini dikongsi dengan anak-anak murid saya. Semoga cikgu terus sukses dan murah rezeki.

  43. NUR HIDAYAH BT ISMAIL | Reply

    Terima kasih atas keikhlasan anda berkongsi ilmu untuk membantu anak-anak bangsa.

  44. cikgu…mohon share ye…..t.q

  45. Terima kasih cikgu, perkongsian ini banyak membantu saya dan guru-guru bahasa yang lain. Mudah-mudahan Allah memberi keberkatan rahmat dan rezeki utk cikgu dan keluarga.

  46. terima kasih daun keladi.. terima kasih untuk semua bahan yang telah dikongsikan. semoga Allah yang akan membalas jasa cikgu.. terima kasih sekali lagi

  47. terima kasih cikgu…….laman web ini akan bantu saya exam yang akan datang pada 05/11/2012…..

  48. terima kasih cikgu…….laman web ini akan bantu saya ,,,,, spm yang akan datang pada 05/11/2012…..

    1. ya mogan, semoga dapat A+

  49. terima kasih dan mudah-mudahan ilmu ini dapat disebarkan pada anak-anak bangsa….

  50. terima kasih cikgu

  51. saya telah menggunakan bahan yang cikgu sediakan untuk murid-murid saya. terima ksih daun keladi

  52. Terima kasih atas semua nota ini…. saya amat menghaigainya…
    terima kasih daun keladi,
    kalau boleh hendak lagi…:)

  53. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Semoga ilmu cikgu akan diberkati dan berlipat kali ganda tambahnya…InsyaAllah…^^

  54. cikgu, mohom kongsi bahan cikgu

  55. terima kasih atas perkongsian ini. halalkan ilmu yang cikgu muatkan ini. Saya gunakan untuk anak didik kita.

  56. semoga Allah memberkati usaha cikgu

  57. thx very much….TToTT

  58. sungguh gembira dapat melayari laman ini. saya guru BM selama tujuh tahun, masih banyak yang saya tidak faham (dulu ingatkan diri saya sudah faham). terima kasih kerana berkongsi laman ini secara umum. saya akan melayari laman ini dari semasa ke semasa untuk menambah nilai diri. terima kasih

  59. Salam Cikgu,

    Terima kasih atas nota-nota tatabahasa yang amat berguna ini. Saya ingin memohon izin untuk menggunakan nota-nota ini untuk mengajar murid-murid saya. Terima kasih.

  60. salam cikgu..izinkan sy menggunakn bhn dlm blog ini utk kegunaan anak2 didik sy…tq..

  61. terima kasih cikgu, nota cikgu banyak membantu saya dan para pelajar..semoga Allah merahmati cikgu..aamiin.

  62. Alhamdulillah cikgu…teruskan usaha cikgu untuk berkongsi ilmu dengan kami guru-guru terutama guru BM seperti saya…semoga Allah saja membalas segala usaha cikgu tersebut…

  63. Cikgu Zainafsiah Zakaria | Reply

    Terima kasih banyak-banyak. Bahan ini banyak membantu saya dalam P & P. Teruskan usaha murni ini.

  64. Assalam Encik Shamsudin. Minta kebenaran dan keikhlasan untuk mengambil dan menggunakan bahan ini bagi kegunaan mengajar anak bangsa. Terima kasih

  65. terima kasih cikgu..bahan yang disediakan sangat membantu..terima kasih kerana berkongsi ilmu.

  66. cikgu. laman bahasa ini sangat berguna untuk guru dan pelajar. terima kasih atas perkongsian ini. saya dah download nota dan bahan cikgu pada laman ini.halalkan ilmu yang cikgu muatkan ini.semoga cikgu sentiasa berjaya dan murah rezeki.

  67. I found this blog very cool and I just wanna thanks for that. I hope you keep up the good work!

  68. Nice weblog over here! I’ll just wanna say thnx for that. If you like to visit my website check it out! thanks for visiting!

  69. As salam saya mohon untuk share bahan-bahan cikgu…saya dahului dengan jutaan terima kasih..

  70. < Cikgu, saya minta kebenaran guna nota cikgu. Terima Kasih ya! Nota cikgu mudah difahami.

  71. assalamualaikum cikgu.. sy mohon untuk menggunakan bahan blog cikgu dalam p&p saya. mintak dihalalkan… semoga cikgu diberkati Allah.

  72. assalam, mintak izin untuk guna semua bahan dlm blok cikgu untuk kegunaan para pelajar saya. terimak kasih.

  73. Assalamualaikum…sy mengambil bahan cikgu untuk rujukan…mohon dihalalkan…semoga cikgu dibermatiNya..amin..terima kasih cikgu

  74. mohon share ye cikgu..tq

  75. Terima kasih, cikgu. Saya mohon daripada cikgu agar dapat halalkan ilmu cikgu ini untuk saya guna dalam pengajaran, kehidupan dan pengetahuan saya.

  76. moga cikgu memperoleh keberkatan dan ganjaran pahala..
    mohon izin utk berkongsi ilmu dengan anak2 didik sy melalui nota2 cikgu.

  77. salam cikgu..saya mohon copy sedikit ilmu yg cikgu taburkan di blog ini yer..salam n terima kasih cikgu

  78. TQSM
    SANGAT BERGUNA

  79. terima kasih cikgu… :) Nota yang lengkap..

  80. Salam..Nota yang lengkap dan mudah difahami. Terima kasih kerana berkongsi ilmu. Mohon untuk berkongsi ilmu ini bersama-sama pelajar saya,terima kasih yang tak terhingga.

  81. TERIMA KASIH CIKGU….IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN NYA UNTUK MENDIDIK DAN MEMBIMBING ANAK BANGSA….SERTA MEMPERKASAKAN BAHASA MALAYSIA…SEMOGA USAHA CIKGU MENDAPAT RAHMATNYA….:D

  82. Ibrahim bin Mohamad | Reply

    Salam. Usaha cikgu amat baik dan bermakna kepada guru-guru BM. Izinkan saya muat turun bahan ini. Terima aksih

  83. Assalam.. saya mohon keizinan untuk memuat turun dan seterusnya menggunakan bahan-bahan ini untuk mendidik para pelajar saya.. terima kasih ;)

    1. Waalaikummussalam. Zaira silakan…

  84. Rabunah bt Othman | Reply

    Assalamualaikum, terima kasih kerana sudi berkongsi pengetahuan tuan. Bahan-bahan ini amat membantu saya dalam P&P . Walaupun saya mengajar di bahasa di sekolah rendah, nota tuan mudah difahami. Jutaan terima kasih.

  85. cikgu intan azira | Reply

    salam… mohon kongsi ye cikgu… terima kasih

  86. Izinkan saya menggunakan bahan ini cikgu.terima kasih.

  87. assalamualaikum,terima kasih dengan nota yang lamanbahasa beri ini,saya harap saya dapt lulus dalam peperiksaan saya

    1. maaf itu nama adiksaya nama saya luqman :)

  88. Terima kasih atas perkongsian nota cikgu dan saya mohon izin untuk menggunakan bahan cikgu..

  89. Terima kasih cikgu kerana bermurah hati berkongsi ilmu.

    1. Terima kasih cikgu kerana bermurah hati berkongsi ilmu.

  90. salam cikgu…boleh saya memberi cadangan…bagaimana kiranya jika cikgu menulis info mengenai kata banyak makna…ramai pelajar yang sering keliru terutamanya ketika membuat ayat dalam kertas 1…

  91. izinkan saya guna bahan. semoga Allah permudahkan segala urusan tuan.

  92. terima kasih atas perkongsian ilmu cikgu.

  93. jazakallahukhairunjaza` terima kasih yg tidak atas perkongsian bahan yng sangat bermanfaat. Sangat membantu saya dalam p dan p. Sangat bermanfaat. SEmoga Allah memberi kemudahan dalam hidup cikgu. Insya Allah.

  94. terima kasih atas perkongsian ilmu yang cikgu beri.

  95. To .maklumat yang sangat berguna until data guna dalam pengajaran

  96. tahniah cikgu. Terima kasih atas perkongsian ilmu bahasa yang sangat bermakna bagi semua guru bahasa

  97. Izinkan saya memanjangkan nota ini di blog saya cikgu.. terima kasih

  98. Terima Kasih cikgu..saya minta izin untuk ambil link ini dan muat turun untuk manfaat anak murid saya =)

  99. terima kasih semua ilmu yang tak ternilai ini..saya mohon dan minta agar diizinkan download dan buat koleksi…

  100. salam..mintak copy nye semua nota ni,,sangat berguna..huhuhu..terima kasih

  101. Tahniah…teruskan usaha saudara supaya lebih ramai

    murid dan pelajar mendapat faedah

  102. Cikgu Ainon Hayati Ahmad | Reply

    Assalamualaikum…. Salam sejahtera . Terima kasih atas kesudian berkongsi ilmu . Mohon izin untuk saya gunakan bahan ini dalam pengajaran BM anak murid saya . Insya allah usaha cikgu mendapat barakah dan ganjaran daripada Allah SWT .

  103. Terima kasih dan mohon perkongsian ilmu yang berharga yang tuan hasilkan.

  104. Asalalmualaikum, salam perkenalan di laman bahasa. Saya ingin meminta izin berkongsi ilmu yang ada di laman ini untuk anak didik di tempat saya.

  105. salam.terima kasih untuk semua nota ini ya…

  106. Assalamualaikum…terima kasih dengan maklumat yang diberikan…mohon share untuk kegunaan saya dalam kelas nanti…in sha allah….:-)

  107. Assalamualikum…cikgu…terima kasih kerana kesudian berkongsi ilmu yang dianugerahkan oleh Allah…Mudahan..cikgu mendapat keberkatan dan ganjaran daripada Allah SWT..

  108. Terima kasih, mohon kongsi.

  109. Terima kasih. Banyak ilmu yang berguna saya perolehi di sini. Semoga laman web ini terus berkembang.

  110. info kat cni x lengkap . x menarik langsung , nak tgk maklumat pun kene download , seriously menyusahkan .

    1. Agak lah sedikit saudara.Depa dah buat penat2 hangpa dok pi komplen macam2..

      1. Betul tu. Dah la bagi percuma, kemudian minta itu, minta ini. Hahahaha..

      2. Terima kasih. terima kasih. terima kasih. Rakyat Malaysia masih kurang berterima kasih.

    2. Menyusahkan…. Buat sendiri… Terima kasih. Hahahaha.

      1. Sikap rakyat Malaysia yang patut diubah.

  111. terima kasih cikgu,

  112. Siti Zurhaida Syed Ali | Reply

    Salam…Cikgu, saya sangat berterima kasih kerana laman ini sangat membantu saya sebagai guru baru…TERIMA KASIH CIKGU

  113. mohon copy ya..terima kasih

  114. Ass….kum, saya ingin bertanya tentang frasa adjektif ( darjah penghabisan ), sesetengah buku ada mengatakan : agak kuat betul, amat hebat benar, adalah SALAH. Sedangkan di dalam buku tatabahasa dewan : ujaran ini dianggap betul. Apa pandangan cikgu, saya agak sukar untuk menerangkan hal ini kepada pelajar. Terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu. Cikgu Hizam

  115. assalamualaikum…izinkan saya bahan yang cikgu kongsikan di laman ini…moga allah berkan kebaikan kepada cikgu..

  116. Tahniah….. saya amat menghargai segala sumbangan tuan…
    mohon perkongsian

  117. salam…byk ilmu berguna di sini…mohon sy guna bahan di sini ye…smga usaha murni cikgu diberkati ilahi

  118. Salam..Terima kasih cikgu atas perkongsian ilmu ini..amat memberi manfaat kepada warga guru yang ingin menambah ilmu dalam pdp..semoga terus berkembang dari masa ke masa..Amin

  119. Tahniah kepada cikgu atas laman yang penuh dengan informasi. Laman ini amat membantu rakan-rakan guru dan murid-murid untuk mempelajari bahasa Melayu. Mohon keizinan daripada cikgu untuk berkongsi bahan-bahan yang ada dalam laman ini. terima kasih, cikgu.

  120. Terima kasih atas nota di atas

  121. terima kasih atas perkongsian ilmu yg sungguh bermakna ini..mohon keizinan drpd cg. untuk brkongsi bhn2 yg ada dlm laman ini.terima kasih,cg..

  122. Terima kasih yang terhingga atas perkongsian ilmu ini. Semoga Allah sahaja yang membalas segala kebaikan tuan. Mudah-mudahan tuan dianugerahkan kesihatan dan rezeki yang berkat serta keberkatan hidup agar tuan dapat terus menabur budi kepada yang memerlukan.

  123. terima kasih yang tidak terhingga…

  124. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Saya mohon untuk digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

  125. Assalamualaikum…
    Ribuan terima kasih diucapkan …
    kemaafan terlebih dahulu, mohon keizinan menggunakan laman dalam PdP dan juga blog saya yang baru belajar dipulihkan semula… kancil-anggun…

  126. Terima kasih cikgu. Izinkan saya menggunakan bahan cikgu sebagai rujukan untuk anak didik. Semoga cikgu terus diberkhati dan dipermudahkan. amin…

  127. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Saya mohon untuk digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Semoga Allah sahaja yang membalas segala kebaikan tuan. Mudah-mudahan tuan dianugerahkan kesihatan dan rezeki yang berkat serta keberkatan hidup agar tuan dapat terus menabur budi kepada yang memerlukan

  128. terima kasihcikgu. Halalkan ilmu yang saya ceduk ini untuk santapan murid-muridku tahun 2014.

  129. Terima Kasih Cikgu – laman web yang padat dengan info bernas!

  130. Assalam.. saya mohon keizinan untuk memuat turun dan seterusnya menggunakan bahan-bahan ini untuk mendidik para pelajar saya.. terima kasih ;) Moga Allah terus memberkati segala usaha tuan…

  131. Assalammualaikum..
    Terima kasih cikgu..bahan cikgu banyak membantu saya membuat perancangan mengajar utk tahun hadapan. penambahbaikan lain kali mungkin cikgu boleh gunakan kaedah I-Think

  132. Mohon berkongsi..terima kasih…semoga Allah merahmati kebaikan cikgu..

  133. terima kasih cikgu. ^_^

  134. noraini bt Mohd salleh | Reply

    Terima kasih cikgu. maklumat yg berguna. mohon guna untuk p&p.

  135. Jutaan terima kasih kepada cikgu untuk nota bahasa yang begitu lengkap sekali

  136. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Saya mohon untuk digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

  137. Terima kasih, cikgu atas perkongsian ilmu ni…saya mohon share bahan dgn anak didik saya memandangkan saya diminta mengajar bm wpun opsyen matematik…mohon bantuan dan tunjuk ajar cikgu…

  138. Terima kasih berkongsi ilmu…

  139. Trima ksh utk prkgsian ini

  140. assalam…izinkan saya mengambil bahan-bahan yg cikgu sediakan di sini, jutaan terima kasih, moga Allah merahmati cikgu

  141. Terima kasih, cikgu atas perkongsian ilmu ni…saya mohon share bahan dgn anak didik saya memandangkan saya bekas pelajar jurusan IT, namun mengajar BM menengah rendah. Saya mohon bantuan, berkongsi idea dan tunjuk ajar cikgu…

  142. Assalamualaikum. Mohon keizinan untuk menggunakan maklumat dalam laman cikgu untuk mengajar anak didik di sekolah saya. Ilmu yang cikgu kongsikan sangat bermakna buat kami. Terima kasih cikgu.

  143. Assalam, terima kasih cikgu.

  144. Alhamdulillah… maaf mohon diaplikasikan dan dikongsi ilmu yang ada di laman cikgu ini buat diri sendiri serta menambah ilmu pengetahuan anak bangsa di sini. Semoga Allah sentiasa memberikan ganjaran yang lebih buat abiskita. aamiin

  145. Assalamualaikum. Mohon keizinan untuk menggunakan maklumat dalam laman cikgu untuk mengajar anak didik di sekolah saya. Ilmu yang cikgu kongsikan sangat bermakna buat kami. Terima kasih cikgu.Terima kasih atas perkongsian ilmu. Saya mohon untuk digunakan dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

  146. Assalamualaikum.. terima kasih cikgu atas perkongsian. Semoga cikgu dimurahkan rezeki dan diberkati Allah… aminn…

  147. Assalamualaikum..tahniah atas nota yang amat berguna buat anak bangsa kita.Mohon halalkan perkongsian ilmu ini untuk meningkatkan pengusaan bahasa para pelajar kita. Terima kasih tidak terhingga.Moga murah rezeki dan dipermudahkan kehidupan cikgu.Amin

    1. Waalaikummussalam, cikgu moden

  148. Assalamualaikumwarahmatullah… ribuan terima kasih atas perkongsian nota ini. sangat berguna dan bermanfaat. Jazakallahukhairan kasira.

  149. Alhamdulilllah … laman ini amat memberi manfaat kepada saya dan murid saya…terima kasih yang tidak terhingga diucapkan.

  150. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN CIKGU

  151. roslan mohd anuar | Reply

    salam cg..sy mohon keizinan utk mengambil bahan2 dari blog cikgu utk dikongsi bersama pelajar2 saya..

  152. Assalamualaikum..terima kasih..semoga Allah memberkati segala usaha yang tuan lakukan..saya nak minta izin tuan untuk berkongsi bahan ini..

  153. TERIMA KASIH KEPADA GURU
    SAYA MENGUCAPKAN RIBUAN TERIMA KASIH KEPADA GURU SEMUA

  154. saya akan belajar sungguh2 untuk mencapai kejayaan

  155. Assalamualaikum, cikgu.. izinkan saya untuk mengambil ilmu2 ini sebagai persediaan untuk menghadapi peperiksaan. TQ

  156. Terima kasih cikgu.. laman yang sangat bermanfaat kepada semua..

  157. noraini jamaluddin | Reply

    alhamdulillah, ada insan yang berhai mulia seperti cikgu. saya menggunakan modul cikgu dalam pengajaran saya. terima kasih

  158. Terima kasih atas perkongsian ilmu. Cikgu telah mewakafkan sesuatu yang amat bernilai secara percuma untuk saya. Semoga Tuhan memberkati kerjaya dan kehidupan cikgu. Amin

  159. sy byk copy dlm web cikgu…mohon kebenaran

  160. salam perkenalan. pertama kali saya mengunjungi blog ini. banyak bahan dapat saya manfaatkan dalam pdp saya. hanya allah yang membalas kebaikan saudara.

  161. Assalam..perkongsian yang sngat bermakna. Sy nk mntak izin guna modul cikgu dalam pnp sy… terima kasih..

  162. Salam tuan. Minta izin ambil notanya ya. Terima kasih.

  163. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini, semoga dirahmati Allah..Amin

  164. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN ILMU YANG CIKGU BERIKAN.MOGA SENTIASA DIRAHMATI ALLAH TAALA.

  165. Assalammualaikum tuan…izinkan sy berkongsi nota2 tuan dengan pelajar2 saya.terima kasih tuan..nota ini bnyak membantu sy…terima kasih..

  166. KAMARIAH HJ RADZWAN | Reply

    Assalamualaikum cikgu,
    Saya amat berbesar hati kerana dapat ekses modul tatabahasa hasil nukilan cikgu untuk saya manfaatkan dalam pdp, terima kasih cikgu, hanya Allah sahaja yang dapat membalasnya.

  167. Assalamualaikum..t/kasih, sumbangan yang amat bermakna..moga diberi kesihatan,kelapangan dan kemudahan untuk terus berbakti..

  168. sarimah abu bedor | Reply

    Mohon izin untuk dikongsikan bersama anak didik saya. Tahniah dan terima kasih. Selagi ilmu ini dimanfaatkan selama itulah cikgu mendapat ganjarannya. tahniah sekali lagi

  169. Izinkan saya menggunakan bahan cikgu. Terima kasih.

  170. Cikgu memang hebat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 138 other followers

%d bloggers like this: