PERMAINAN BAHASA

Terima kasih kepada Mohamed Naim Daipi (www.saujana.sg)

BENTUK KATA 1

KATA BERSILANG 1       JAWAPAN KATA BERSILANG 1

KATA BERSILANG 2       JAWAPAN KATA BERSILANG 2

KATA BERSILANG 3       JAWAPAN KATA BERSILANG 3

KATA BERSILANG 4       JAWAPAN KATA BERSILANG 4

KATA BERSILANG 5       JAWAPAN KATA BERSILANG 5

KATA BERSILANG 6       JAWAPAN KATA BERSILANG 6

KATA BERSILANG 7       JAWAPAN KATA BERSILANG 7

KATA BERSILANG 8       JAWAPAN KATA BERSILANG 8

———————————————————————–

MENANGGA KATA

TEKNIK MAIN SAMBIL BELAJAR

———————————————————————–

TEKA SINONIM A

TEKA SINONIM B

TEKA SINONIM C

TEKA SINONIM D

TEKA SINONIM E

TEKA SINONIM F

———————————————————————–

TEKA KATA 1

TEKA KATA 2

TEKA KATA 3

TEKA KATA 4

TEKA KATA 5

TEKA KATA 6

———————————————————————-

SISIP VOKAL 1

SISIP VOKAL 2

SISIP VOKAL 3

SISIP VOKAL 4

SISIP VOKAL 5

SISIP VOKAL 6

———————————————————————–

UNTUK SEKOLAH RENDAH:

TEKI 1

TEKI 2

TEKI 3

TEKI 4

TEKI 5

TEKI 6

TEKI 7

———————————————————————-

sisip suku kata

———————————————————————-

SILANG SINONIM 1

SILANG SINONIM 2

SILANG SINONIM 3

SILANG SINONIM 4

SILANG SINONIM 5

SILANG SINONIM 6

SILANG SINONIM 7

SILANG SINONIM 8

SILANG SINONIM 9

SILANG SINONIM 10

SILANG SINONIM 11

SILANG SINONIM 12

SILANG SINONIM 13

SILANG SINONIM 14

SILANG SINONIM 15

———————————————————————–

ATUR SINONIM

AWAL KATA

BENTUK KATA 1

bentuk kata 2

DELAPAN KEKATA

ganda huruf

jejak kata

———————————————————————-

LINGKARAN KEKATA 1

LINGKARAN KEKATA 2

LINGKARAN KEKATA 3

LINGKARAN KEKATA 4

LINGKARAN KEKATA 5

LINGKARAN KEKATA 6

LINGKARAN KEKATA 7

LINGKARAN KEKATA 8

LINGKARAN KEKATA 9

LINGKARAN KEKATA 10

LINGKARAN KEKATA 11

LINGKARAN KEKATA 12

LINGKARAN KEKATA 13

LINGKARAN KEKATA 14

LINGKARAN KEKATA 15

———————————————————————-

110 responses

  1. Terima kasih kepada GC

    Koleksi cikgu sangat berharga dan sangat membantu dalam proses P&P. Semoga anda terus cemerlang.

    1. terima kasih banyak2. laman bahasa banyak membantu saya yang buntu dengan p&p BM

  2. terima kasih kepada tuan. Permainan bahasa ini banyak membantu dalam P&P saya..

  3. terima kasih…izinkan sy menggunakan permianan bahasa yg ada utk p&p sy…

    1. Teruskan usaha cikgu itu. Sesuatu yang baik itu wajar dikongsikan dengan orang lain. terima kasih.

      1. terima kasih banyak.Allah yang dapat membalas ilmu menjana minda hasil karya tuan.izinkan kami memperluaskan idea tuan ini dalam p n p demi anak bangsa.Tuan diberi kehebatan menjadi model ilmuan terbilang menepati pnp zaman ni.syukur sangat2 kpd Allah krn tuan sudi berkongsi ilmu…

      2. Sama-samalah puan…

  4. terima kasih ckgu….amat berguna untuk p &p saya…erm ckgu….saya nak tanya, sama ada cikgu ada mempunyai bahan untuk diajarkan kepada pelajar sekolah menengah rendah yang tidak pandai membaca terutamanya kepada pelajar bukan berbangsa Melayu…

    1. Masalah tu. Tak ada cikgu.

  5. ye ke.. tak tanye pun..

  6. seronok!!! terima kasih…sangat membantu dalam p&p saya…

  7. Selamat dan Salam tuan guru.. Permainan bahasa ini sungguh membantu dlm p&p saya.. saya ingin mengongsikan laman tuan guru ini di dalam pembentang saya nanti dlm kongsisama perkembangan staff di sekolah tempat saya mengajar. Saya rasa berbesar hati andai sekiranya tuan guru memberikan sedikit sebanyak infomasi mengenai permainan bahasa seperti kelebihannya, kelemahannya atau takrif serta tujuan permainan bahasa ini digunakan dlm p&p.. Terima kasih..

    1. Terima kasih.. lebih molek rasanya anda membuat sedikit ‘home work’.

  8. terima kasih

  9. sebagai seorang guru baru, saya memerlukan idea2 utk mjadikan P&P lebih menarik. bahan2 yg tuan sediakan ini amat membantu. terima kasih.

  10. kagum….cikgu memang kreatif..

  11. semua paparan web ini amat baik buat saya.sdh lama sy mencari.skarang baru saya seronok mngajar krn amat mmbantu dlm pnp saya. Alhamdulillah ya Allah

  12. maaf banyak,nak tanya boleh tak tolong buat pelajaran jawi sperti laman bahasa?.saya mendoakan tuan pasti dapat buat dengan kebijaksanaan tuan yg telah dianugerahkan Allah.

    1. Jawi, tulisan jawi perlukan ‘software’ khas. Sukar kalau tak biasa dengan tulisan ini.

  13. terima kasih cikgu…saya bakal guru dan saya ambil bahan cikgu sbg bbm pnp utk kajian tindakan saya…mudah2an segala urusan cikgu dipermudahkan sbb bahan ini sgt membantu saya dalam penambahan kosa kata pelajar…

  14. Terima kasih kepada Cikgu Mohd. Naim, kalau boleh adakan pelajaran membina ayat dengan mengunakan Kata Adjektiv, Kata Sendi, Kata Nama Khas dan Kata Berhubung; permainan bahasa sungguh membantu semasa pengajaran Bahasa Melayu.

  15. terima kasih di atas perkongsian ini..sangat membantu.

  16. TAHNIAH…. anda banyak membantu saya!!
    MOga anda terus menjadi Guru Cemerlang yang cemerlang…

  17. terima kasih daun keladi.

  18. salam mohon izin berkongsi permainan bahasa dengan anak-anak didik.Tahniah cikgu,semoga berpeluang bertemu cikgu suatu hari nanti.

  19. saya sungguh teruja dengan koleksi permainan ini. Sudah agak lama saya tercari-cari bahan yang boleh memberi kelainan kepada murid-murid. Saya mohon izin untuk menggunakannya.

  20. terima kasih cikgu…aktiviti ini saya gunakan untuk pelajar peralihan…sangat berguna untuk mereka..

  21. salam… mohon cikgu sudi berkongsi cara pembinaan permainan bahasa lingkaran kata

  22. Asalamulaikum,salam AIDILFITRI. berbanyak terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu,permainan bahasa banyak membantu dalam p&p saya.Hanya Allah S.W.T yang dapat membalasnya.Teruskan usaha tuan semoga menjadi insan terbaik dunia dan akhirat serta dipermudahkan segala urusan dunia akhirat.

  23. siti hajar hussin | Reply

    terima kasih..saya akan menggunakan bahan ini untuk P&P saya.

  24. cikgu berikan maksud hiperbola dan metafora

  25. terima kasih. Allah sahajalah yang membalas jasa cikgu.

  26. noorhaizi selaiman | Reply

    tq cikgu

  27. terima kasih cikgu.. sangat2 membantu utk buat program kat sekolah..

  28. tahniah….terima kasih cikgu…semoga Allah membalas jasa cikgu..

  29. salam..mohon kebenaran untuk menggunakan permainan bahasa yang tersedia ini. Amat menarik.

  30. terima kasih kepada tuan. saya minta izin gunakan bahan permainan bahasa ini untuk pelajar-pelajar saya. tq

  31. You understand appreciate you doing all other research to
    enjoy this. Definitely is a topic I are being completely
    actively attempting to get more motivated in researching, which means
    your post helps us a decent amount!

  32. Mohon izin untuk menggunakan bahan ini..terima kasih.

    1. mohon maaf dulu la wei
      baru la mintak izin
      hahahahahhahahahahahahahhaha

  33. Assalamualaikum dan terima kasih cikgu atas tunjuk ajar dan bahan yang cikgu sediakan. bahan-bahan ini amat berguna bagi saya yang baru mengajar bahasa setelah sekian lama berkecimpung sebagai guru. alhamdulillah sedikit sebanyak dapat membantu saya dalam PdP saya. mohon untuk share bahan cikgu semasa menjalankan aktiviti didalam kelas.

  34. terima kasih banyak. Moga murah rezeki cikgu. Amin

  35. T.kasih byk cikgu.Usaha cikgu dalam membangunkan laman permainan bahasa ini amat saya hargai.Kini saya boleh mempelbagaikan aktiviti dalam p&p saya.

  36. Terima kasih cikgu.. Blog ni sangat membantu..

    1. betul tu kunorzawani :)

  37. Terima kasih..sesungguhnya permainan bahasa ini amat membantu dalam p&p.

  38. Terima kasih kepada tuan. saya minta izin gunakan bahan permainan bahasa ini untuk pelajar-pelajar saya. Bahan ini sangat membantu….tq….:)

  39. CIKGU MASWIRA P.Remis | Reply

    Terima kasih cikgu, laman sesawang ini dapat membantu saya dalam PdP dan aktiviti Persatuan Bahasa Melayu. Mohon izin untuk menggunakannya.

    1. Cikgu Maswira, manfaatkan segala yag ada.

      1. Semoga allah merahmati dan membalas kebaikan cikgu..

  40. terima kasih cikgu….bahan yg byk membantu utk p&p…semoga usaha cikgu mendapat ganjaran yg setimpal….

  41. Terima kasih, permainan bahasa ini amat berfaedah dalam p & p saya. moga bertambah idea baru.harap cikgu terus berjaya. TQ …….

  42. Terima Kasih.. Laman info yang banyak membantu.. =)

  43. Hj. Maskuri Rosman | Reply

    Salam sejahtera untuk Cikgu Samsudin. Terima kasih kerana terjumpa blog cikgu yang amat bermanfaat ini. Sekian lama kebuntuan, baharulah ada sinar menerjah kanta mata meneroka laman yang penuh ilmu ini. Izinkan saya menumpang gunasama bahan cikgu tersebut.

  44. Saya mohon izin utk mengunakan bahan ini dan terima kasih tidak terhingga kerana dgn adanya bahan ini memudahkan saya melakasanakan aktiviti Panitia BM…. Terima kasih banyak2 dan semoga Allah memberikan segala kebaikan kpd saudara…

  45. norilhal bin haji ali | Reply

    Terima kasih kpd tuan punya laman. Memang amat berguna kpd guru2 bahasa spt saya.semoga ALLAH melimpahruahkan rahmat ke atas usaha tuan yg murni ini.

  46. terima kasih ia amat membantu

  47. Terima kasih atas laman ini. Semoga cikgu akan terus menghasilkan permainan bahasa. Allah juga yang akan membalas jasa cikgu kepada kami, pelayar laman ini.

  48. Terima kasih cikgu, bahan-bahan yang dipaparkan banyak membantu untuk menceriakan pdp saya..

  49. la jadi pandai dah (^^^)

  50. saya dapat nombor 18

  51. danial aku geram betul dia dapat nombor 4 leps tu dia dok buat syok

  52. Terima kasih dengan bahan yang disediakan. Mohon share. Semoga tuan akan terus cemerlang

  53. terima kasih cikgu.

  54. permainan bahasa yg variatif, menyenangkan n menuntut anak aktif. Apakah jenis2 permainan bhs ini merupakan hasil penelitian?

    1. Tak faham soalan? Apakah maksud penelitian?

  55. Terima kasih sebab buat yang berinformasi ini. Menarik dan kreatif sangat. Tahniah.Saya cedok beberapa aktiviti ya untuk murid2 saya. Sesekali buat pdp menarik, pasti murid2 terkenang sampai bertahun. Rasa lapang dada kalau murid gembira waktu belajar.

  56. Alhamdulilah..
    sy ambil jgak dr laman Mohd Naim…. cetak sehelai2 berwarna… laminate…. dan jadi bbm sy… terima kasih atas perkongsian….

  57. Yang penting ialah kreativiti… kesungguhan dan keinginan mencuba…
    P d P yang berkesan ialah kelainan yang kita laksanakan untuk menarik minat, memusatkan minat dan mengekalkan minat…

  58. Terima kasih kerana mewujudkan laman ini…sangat membantu..

  59. suriati binti sabari | Reply

    Izinkan saya nak guna bahan tuan ini untuk aktiviti lepas UPSR…mesti murid suka dan tidak bosan…Terima kasih banyak ye….Semoga kehidupan tuan dilimpahi rahmat Allah hendaknya …aminnn…

    1. Terima kasih banyak-banyak atas sumbangan idea yang sungguh menyeronokkan untuk pelajar. Izinkan saya gunakan bahan ini untuk aktiviti upsr… Semoga Allah membalas jasa baik tuan dan hidup dilimpahi rahmat Allah… Amin.

  60. cikgu…….saya ambil kesemua permainan dan fotostate letak dekat perpustakaan sekolah dan bilik bahasa melayu…harap-harap halal lah ye..

  61. Burung nuri di atas dahan
    Terbang rendah si burung tempua
    Terima kasih budimu tuan
    Semoga bermanfaat untuk semua

  62. Normala Abdul Razak | Reply

    Bahan yang ada ni sangat berharga dan bermanfaat. Jutaan terima kasih dengan perkongsian ini, semoga tuan empunya dimurahkan rezeki dikurnikan keselamatan di mana saja berada. Aminn

  63. Terima kasih atas bahan-bahan yang dimuatkan dalam laman ini. Permainan bahasa ini sangat membantu saya dalam pengisian aktiviti selepas UPSR. Semoga cikgu terus diberi kelapangan dan kemudahan untuk memperbanyak lagi bahan.

  64. Terima kasih kerana berkongsi ilmu di alam maya. Mohon kebenaran untuk dikongsi bersama anak didik. Semoga tuan dimurahkan rezeki dan dikurniakan kesihatan yang baik. amin….

  65. Dijemput masuk ke group facebook Guru Bahasa Melayu Sekolah Rendah Tahap 2…link: https://www.facebook.com/groups/570895966297740/

  66. Terima kasih cikgu,sgt2 brguna bhn yg dikongsikan ni….cikgu mmg kreatif. Thniah..mohon izin mnggunakn bhn ini utk pameran bahasa di sek serta prtndingan bln bahasa

  67. terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu…izinkan saya menggunakan bahan ini untuk anak-anak didik saya. semoga tuan bahagia dunia akhirat

  68. Ribuan terima kasih kepada En.Mohamed Naim Daipi kerana Laman permainan bahasa yang Encik cipta ini banyak membantu saya dalam P&p saya.Teruskanlah usaha Encik ini pada masa dating nanti.Terima kasih.

  69. terima kasih cikgu kerana berkongsi ilmu…izinkan saya menggunakan bahan di sini utk p&p sy..

  70. terima kasih cikgu….semoga idea yg kreatif ini dapat membuka minda saya untuk lebih kreatif semasa dlm pnp mahupun aktiviti kelab

  71. TERIMA KASIH CIKGU…IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN BAHAN-BAHAN BM CIKGU UNTUK KEGUNAAN PELAJAR-PELAJAR SAYA.

  72. ASSALAMUALAIKUM…..IZINKAN SAYA MENGGUNAKAN BAHAN CIKGU. SEMOGA USAHA CIKGU DIBERKATI ALLAH SWT

  73. Assalamualaikum.. Ilmu dan aktiviti yg tuan kongsikan amat berguna dan sgt kreatif. Syabas tuan..

  74. Terima kasih cikgu…. bahan cikgu sangat berguna kepada anak-anak murid saya.
    Izinkan saya menggunakannya….semoga Allah memberkati usaha cikgu.

  75. KITA SOKONG USAHA MURNI UNTUK MANFAAT PELAJAR. MANA TAU PELAJAR ITU IALAH ANAK KITA SENDIRI!

  76. terima kasih atas cadangan dan idea yg dikongsi.. mg ilmu g dimanfaatkan diberkati Allah hendakNya.. amin.. Terima Ksasih :)

  77. Norliza Binti Abdul Karim | Reply

    Terima kasih cikgu, banyak membantu saya ketika membuat program maju diri atau realief kelas

  78. bahan yang dikongsikan sangat membantu saya dan rakan2 di sekolah..semoga cikgu dilimpahi dengan rezeki yang halal sepanjang usia cikgu

  79. terima kasih cikgu…izinkan saya menggunakannya

  80. cikgu telah mengamalkan 3 perkara yang ditinggalkan oleh anak Adam. Tahniah cikgu. Semoga amal cikgu ini diterima oleh Allah sebagai satu ibadah. Aminnnn.

  81. Fadilah Samaron | Reply

    TERIMA KASIH,SAYA GUNAKAN MODEL CIKGU DALAM AKTIVITI KELAB BAHASA MALAYSIA SEBAB SAYA BUKAN GURU BAHASA MALAYSIA JADI SAYA TAK TAHU NAK BUAT AKTIVITI YANG MENYERONOKKAN MURID…

  82. terima kasih cikgu…… memberi idea untuk pengisian program MBMMBI…….izinkan saya menggunakannya

  83. terima kasih atas perkongsian ilmu ini

  84. terima kasih kerana berkongsi ilmu ini betul kata zunika

  85. Assalamualaikum cikgu, Saya mohon kebenaran gunakan bahan ini sebagai contoh permainan bahasa dalam bengkel MBM anjuran jabatan saya. Terima kasih, semoga Allah membalas kebaikan cikgu.
    Selamat Hari Guru.

  86. Semoga Tuhan mempermudah segala urusan tuan kerana tuan telah mempermudah segala urusan saya..
    Aminnnn…

  87. Salam 1 Malaysia Cikgu Mohamed Naim Daipi atas perkongsian permainan bahasa dalam P & P Bahasa Melayu. Saya Wong dari Sarawak sebelum ini tidak memahami apa aktiviti yang melibatkan permainan bahasa dalam Bahasa Melayu. Adakah cikgu mempunyai contoh aktiviti yang melibatkan Pantun dalam permainan Bahasa. Tq

  88. terima kasih tuan…suatu perkongsian yang bermakna.

  89. Salam. Terima kasih cikgu kerana banyak bahan yang dapat membantu saya dalam PdP BM di kelas saya. Permainan bahasa dari Blog cikgu banyak membantu murid-murid saya yang lemah. Terima kasih sekali lagi.

  90. Terima kasih atas perkongsian ilmu dan bahan ini. Amat praktikal dan menyeronokkan terutama pembelajaran semasa bulan Ramadhan.. =)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 138 other followers

%d bloggers like this: