Antologi Komsas Tingkatan 1 2010 – Kasut Kelopak Jantung

Kandungan:
Puisi Tradisional
a. Pantun Dua Kerat (Nasihat)
b. Pantun Empat Kerat (Agama)
c. Pantun Empat Kerat (Berjimat Cermat)
d. Pantun Empat Kerat (Teka-teki)
e. Syair Wasiat Ayahanda Siti Zawiyah
f. Syair Kemangkatan Sultan Sulaiman

Sajak
a. Kian Kita Lupa – Zulfazlan Jumrah
b. Lebah dan Madu – Siti Zaleha M. Hashim
c. Hari Akhir Persekolaha – Ahmad Bakhtiar Abdul Mutalib
d. Jangan – Sulastri Abadi
e. Diari Lama – SMahadzir
f. Asap – Maya Iza Azizan

Prosa Tradisional
a. Tajul Muluk
b. Hikayat Marakarma
c. Budi Seorang Bapa Angkat

Cerpen
a. Kasut Kelopak Jantung – Ghazali Lateh
b. Tempang – Pitteriah Abdullah
c. Tukang Lama – Hasan Ali
d. Yuran – Omar Mamat
e. Trauma Embah – Haryati Abu Nasir
f. Sepucuk Surat Daripada Kawan – Kamalkhalid Kamarludin

Drama
a. Surat Untuk Ina – Amiruddin Ali
b. Arah ke Mana – Johan Jaaffar
c. Mendung Hitam Beralih Jua – Aripin Said

About these ads

65 responses

  1. salam…saya amat berterima kasih jika saudara dapat memberikan nota-nota KOMSAS Tingkatan 1 dan kaedah pengajaran yang menyeronokkan di dalam kelas..contoh rancangan pengajaran.

    terima kasih..

    1. ayunie azura petter roslan | Reply

      assalamualaikum wbt…
      saya nak bgi beberapa pendapat juga..bagi pedapat saya,di ruangan ini haruslah ditulis berkenaan cerpen2 melayu..

      ok.terima kasehh

      1. InsyaAllah, kalau ada kelapangan masa. Terima kasih.

    2. saya juga amat berterima kasih….

  2. tak ada link o.o?

  3. boleh tahan la

  4. Kenapa ANTOLOGI kasut kelopak jantung dan NOVEL istana menanti dan bukan belajar kasut kelopak jantung & bukan duniaku .tapi adakah gaya bahasa seperti repitisi ,sinkope , imej alam ,paradoks & lain – lain akan keluar periksa .

  5. asal x da sinopsis hikayat marakarma….

  6. Apakah perbezaan diantara binaan plot dan teknik plot?

  7. how to do the komsas
    can u teach me
    the title is Cerpen

    1. sorry tak da bro

  8. skrg nie bln lima sy ingin ulang kaji mata pelajaran sy ingin nombor stu dlm kelas seumur hidup sy x pernah dpt nombor 1 tpi PKBS2 sy cuba yg terbaik untuk ibu dan ayah sy

  9. Boleh tolong bagi plot dan teknik plot tak?

    1. Plot dan Teknik plot apa?

  10. Plot dan teknik plot MENDUNG KITAM BERALIH JUA apa?
    Boleh tolong beri tak??
    ‘PLEASE’………..

    Terima Kasih

    1. untuk lebih faham.. sebenarnya binaan plot dan teknik plot…
      mungkin anda keliru antara kedua-duanya…

  11. saya akan belajar bersungguh-sungguh untuk mendapat markah yang tinggi di dalam komsas saya!!!!!!!!:):):)KAMPATTAE!!!!!!!!

  12. tyhgvfergfdhhbbvfvcfgb
    kjjhnhbgttygtygtygygyyhyyhyh
    fdrftgtgtyhyhhujujumjnhbghbgvfdfcdc
    xdxdccfffvvvfcdxszaazsxcfvgbhngbhnjmmmm

  13. Sy amat berterima kasih kpd Cikgu Din kerana menyediakan nota rujukan komsas tg2,tg4 dan tg5. Saya amat berbesar hati sekiranya cikgu Din ada nota dan soalan latihan komsas beserta contoh jawapan. Terima kasih.

  14. Maaf maksud saya bahan nota dan soalan latihan untuk komsas tg1…

  15. mane ceritanye,sinopsis,tema cemua? aq x tnyer kandungan..

    1. minta jaga bahasa anda.. bahasa mencerminkan keperibadian anda.. jika baik bahasa yang digunakan, baiklah tingkah laku anda, jika sebaliknya, anda tahu sendirilah bagaimana..

  16. ada tak nota utk komsas Tingkatan 1?

    1. betulh.nnti blh buat nota rngks untk prsediaan perperiksaan akn dtng.

  17. saya deedat hakeem bin suarez
    1 mrt
    2011

  18. Mohd Syazwan Bin Suhandi | Reply

    Cikgu , bolehkah saya tahu apakah cerita yang seterusnya apabila adik kepada kawan Abe mengoyakkan surat yang diberi oleh Abe kpd rakannya itu ? Cerpen sepucuk surat drpd kawan . Kasut Kelopak jantung

    1. Syazwan dah baca ke belum cerpen ni? Kalau nak tahu kesudahannya, kenalah baca ye!

  19. mcm mane nak buat kian kita lupa dlm maksud,tema,bentuk,4/5gaya bahasa

    1. Baca dan baca dan baca, sampai ingat.

  20. apa perbezaan puisi,sajak,cerpen,drama dan prosa trdisional

    1. Mak aii! hebatnya soalan ni. Tanya cikgu kat sekolah!

      1. nanti mcm mana nak tahu cikgu…

  21. hi,where can buy the kamsas ?

  22. Surat untuk ina,the best story

    1. mendung hitam beralih jua.. komsas 2x

  23. bgus nya la bca ny

  24. terima kasih

  25. kenapa setiap negeri mempunyai judul buka yang berlainan?

  26. weenacyunxxkamoO | Reply

    salam..sy nie nk cri latar dan perwatakan citer nie..x jmpa2 punn.harap dpt mmbn2

    bhaii <3

  27. mana nak cari persoalan,gaya bahasa,plot dan teknik penceritaan?

  28. sinopsis dya x kar ??

  29. bosan giler laaaaaaaaa

  30. xde hikayat merong mahawangsa ke??

  31. hai ckgu blew x sy tnya tentang tempang sbb sy ade ujian tgkata.1 akn keluar dlm peperiksaan

  32. ckgu sy mmg x tahu nk bt karangan baagia b sbb semua sy blew ni sahaja…tlg lah ckgu

  33. cik gu saya dari sekolah menengah kebangsaan bukit jambul saya pasti cikgu knal sklh sya tu saya nak tnya mana dia persoalan tema dll???

  34. saya pelajar tingkatan 1 tahun nie…(2012)…komsas mula agak susah tpi lama2 senang..

  35. saye pun pelajar tinkatan satu tahun nie ……saye suke beljr komsas

  36. saya suka komsas ini

  37. saya suka baca kasut kelopak jantung ^^

  38. komsas ini bagus ,saya suka kasut kelopok jantung

  39. terima kasih . komsas ini cukup hebat !

  40. salam…ada tak nota2 tentang kasut kelopak jantung ni??

  41. Layan KASUT KELOPAK JANTUNG versi filem pendek plak.. BEST!!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 122 other followers

%d bloggers like this: